Kolikrát v životě jste si už říkali, co se asi odehrává v hlavě zákazníkovi, který si přišel koupit Váš produkt nebo službu? Co na něj zabere, jak lépe pochopit jeho nákupní kritéria? Kolikrát jste již mysleli na to, že by bylo fajn vidět do hlavy člověku, který tak přesvědčivě prezentuje.
A proč pod jedním šéfem ten samý prodejní tým úspěšně funguje a po změně na šéfovské pozici se ti samí lidé chovají jako by byli očarováni? Jak je možné, že ta rozhodná kolegyně, která v kanceláři všechno ví a zná, je najednou úplně bezradná, když jí na výletě ujede autobus?
Podívejme se proto na některé vzorce myšlení a komunikace, jež nám umožňují rozpoznat, co se odehrává v našich myšlenkách, jazyce a chování. Když rozumíme tomu, co děláme tj. jak se chováme, můžeme pak pochopit to, jak se dostáváme k našim výsledkům. A jakmile toto budeme schopni rozeznat u sebe, po čase budeme schopni rozpoznávat to i u druhých a tím pádem prohlubovat vztahy, lépe prodávat a efektivněji komunikovat.
Dobrou zprávou je, že není nutné jít na EEG či jiný screening, abyste tyto vzorce odhalili. Stačí dobře naslouchat a pozorovat řeč těla druhé strany a postupem času vás jen tak nikdo nejenže nepřekvapí, ale dokonce budete schopni se přizpůsobit natolik jeho stylu, že vás bude vnímat jako součást svého „klanu“ a váš podíl na kontu důvěry pěkně vyskočí. A to všichni chceme, že?
Mně osobně velmi pomáhají jak při koučingu, kariérním poradenství a rozvojových aktivitách ve firmách, ale samozřejmě také v momentech, kdy musím budoucí klienty přesvědčit, že jsem to já, komu mohou věřit. A ráda bych se s Vámi podělila o to, jak tyto vzorce postupně začít poznávat.
Připravila jsem proto pro Vás několikadílný seriál, kde se postupně budu věnovat jednomu ze vzorců. Do vydání dalšího dílu si budete moci toto poznávání zkoušet v praxi a pak přidáme další. Na závěr seriálu pro vás budu mít připravenou case study o tom, jaké typické vzorce jsme naměřili u českých žen, které podnikají nebo zastávají manažerské pozice.
Než se pustíme do představení klíčových metaprogramů, dovolím si pro ty z vás, kteří mají rádi fakta, zmínit, na jakém základě to, co, se postupně budete dozvídat, funguje.
V rámci startovacího balíčku jsem pro vás připravila 13 metaprogramů. Jak již bylo řečeno, dají se rozpoznat podle slov, která používáme, a další nápovědou je řeč těla daného člověka. Metaprogramy se také dají online změřit, ale o tom až někdy jindy. Dále je důležité zmínit, že metaprogramy se málokdy projevují ve své čisté formě, ale je obvyklé, že v daném kontextu, jeden z pólů převládá. Navíc svůj význam má i souhra s ostatními metaprogramy.
Vždy, pokud to jen trochu možné, vnáším interaktivitu i do psaného textu, proto si Vám dovolím dát jeden a to ještě hodně jednoduchý úkol. Zamyslete se nad tím, jaké opakující se chování vás už podporuje v dosahování vašich záměrů. Může to být cokoliv, co vám zabraňuje dělat pokroky, které byste očekávali. Může to být způsob, jakým na někoho reagujete, nebo jaký máte přístup k práci nebo určité agendě v práci. Možná ještě přesně pojmenovat, v tom případě si prostě jen napište, jak se projevuje či jak se u něj cítíte.
Mějte tyto příklady na paměti, až budete číst jednotlivé díly seriálu. Nejenže pak lépe pochopíte obsah, ale jsem si jistá, že si uvědomíte velmi zajímavé věci. A jakmile jsou věci pojmenované, je snadné zacílit potřebnou změnu.
Další díl, tentokrát již zaměřený na konkrétní metaprogram Proaktivní-Reaktivní vyjde 10.4.2016