Jdeme na to | Jak si říci o zvýšení platu (4/5)

Článek číslo 4. z pětidílné série.

V předchozích dílech jsem se se podrobně věnovala tomu, jak si na jednání za účelem zvýšení platu připravit správné argumenty. Jsem si jistá, že pokud jste se do toho se mnou pustili, tak jste své myšlenky a úspěchy vysypali na papír a máte vystavěný působivý a dobře zacílený příběh, na kterém své jednání postavíte.

Věřím, že tak, jak Vám narůstá množství poznámek, tak Vám roste sebe-vědomí i sebevědomí. Současně je možné, že Vám nyní o navýšení jde víc než na začátku, protože jste si uvědomili poměrně výraznou disproporci mezi „dávám-dostávám“ a trochu se Vám rozklepala kolena.  Jak si tedy pomoci, aby Vaše jednání tváří v tvář Vašemu nadřízenému bylo sebevědomé, konstruktivní a hlavně přesvědčivé?

  1. Převyprávějte si připravený požadavek a podpůrný příběh nahlas, nebojte se odkazovat se na připravené podklady. Není nic proti ničemu, když je budete mít i na stole při skutečném jednání.  Mým klientů se dobře osvědčuje model „Řekni, co chceš říct. Pak to opravdu celé řekni. Nakonec shrň, co jsi řekl.“
    Dobře si hlídejte, jak jste si v které části jistí či nejistí. Pak doplňte argumenty, případně uberte požadavky. Pokud si uvědomíte, že to není o argumentech, ale o pocitech, zvažte konzultaci s někým, komu věříte, nebo s profesionálním koučem.
    Až budete se svým výkonem spokojeni, požádejte někoho, komu důvěřujete, zda si nemůžete rozhovor vyzkoušet nanečisto.
  2. Vizualizujte si, jak bude vypadat úspěšný průběh schůzky. Na co a jak myslíte? Co říkáte vy, co říká šéf? Jaká tam bude atmosféra? Jak vypadá místnost, ve které se bude jednání odehrávat?
  3. Vybavte si podobná jednání. Prvky z těch úspěšných si zakotvěte, z těch méně úspěšných se poučte.
  4. V „den D“ se snažte limitovat náročné ráno či komplikované schůzky. Šetříte si tak energii a soustředění pro schůzku.
  5. Nepodceňte ani svou fyzickou kondici. Dobře se vyspěte a najezte. Oblečte si takové oblečení, které nejenom odpovídá schůzce, ale cítíte se v něm dobře; třeba to, které Vám „přináší“ štěstí nebo klid.
  6. Těsně před schůzkou se upřímně zamyslete, zda nepotřebujete zklidnit. Pak zvolte pár hlubokých nádechů a výdechů s důrazem na délku výdechu. Nebo se potřebujete spíše víc aktivovat? Opět využijte to, co máte stále u sebe, a tím je váš dech. V tomto případě zvolte rychlejší dýchací frekvenci s důrazem na nádech.
  7. Na schůzku si vezměte své poznámky a aktivně je používejte. Podle zvyklostí ve firmě se rozhodněte, zda jste to vy, kdo bude schůzku „řídit“, nebo zda tuto roli přenecháte nadřízenému.
    Vždy si však ohlídejte, abyste si vytvořili prostor uceleně přednést svůj požadavek. Až dojde na diskusi, nebojte se ptát na konkrétní postupy, příklady. Nenechte se strhnout k emociálním reakcím, pak se Vám „vypíná hlava“. Nevyhrožujte odchodem, pokud na něj opravdu nejste připraveni.
  8. Je velmi důležité, abyste vy nebo Váš šéf na závěr schůzky shrnul vše, na čem jste se domluvili. Ať už je dohodou konkrétní částka, další postup vůči vyššímu managementu nebo podmínky navýšení až v budoucnu.

Možná Vám jde vám o hodně, ale buďte v klidu a ukažte, že se jdete konstruktivně domluvit.

Ještě stále cítíte určitou míru nejistoty? Využijte bezplatné ukázkové koučovací sezení k tomu, abyste si ujasnili, na čem ještě potřebujete zapracovat.

Komentáře